Londýn, 21. februára 2022: Dizajnérky Petra Famlerová a Sofia Tureková prezentovali svoje kolekcie na Londýnskom týždni módy. S podporou Slovak Fashion Council a módnej platformy Fashion Scout sa v Londýne predstavili aj etablované slovenské značky. Svetovú premiéru mal aj nový fashion film The Future Is Who We Are v réžii Vladimíry Hradeckej.
Spôsob, akým sa móda prezentuje, sa pomaly, ale isto mení. Na módnu scénu nastupujú nové talenty. Rovnako aj londýnsky týždeň módy ukázal, že módu môžeme vnímať a zažiť aj v inom kontexte ako na predvádzacom móle. Mladá generácia dizajnérov nehľadá len nové spôsoby jej zobrazovania, ale aj odpovede na dôležité životné otázky. Nekonečné možnosti generácie Z spôsobujú stres pri definovaní vlastnej identity, pričom fenomén sociálnych sietí a virtuálneho sveta im diktuje, čo je správne. Tieto mentálne procesy sú charakteristické aj pri kreatívnych postupoch najmladšej generácie odevných dizajnériek zo Slovenska, ktoré Slovak Fashion Council prezentoval počas Londýnskeho týždňa módy v spolupráci s platformou Fashion Scout. Tohtoročná londýnska prezentácia mala názov Who Am I?.
Tvorba ako hľadanie odpovedí
V priestoroch concept storu Lone Design Club, priamo v Covent Garden, populárnej londýnskej nákupnej štvrti, za sprievodu sláčikového kvarteta predstavila svoju kolekciu (p)Laced Sofia Tureková, absolventka londýnskej akadémie módy Central Saint Martins. Jej tvorba je poháňaná širokým výskumom od kritickej teórie až po historické zdroje remeselnej zručnosti a vplyvu súčasného umenia. Sofia skúma jedinečný pojem luxusu prostredníctvom hybridnej kombinácie experimentálneho sochárskeho prístupu, inovatívneho 3D závesu a nového naratívneho dizajnu. Jej typické bohato modelované siluety v súčasných farbách a materiáloch, kladú silný dôraz na konštrukciu a výrobu. Inšpiráciu pre najnovšiu kolekciu čerpá v ľudovej tvorbe, remeselnej technike paličkovania a z vlastnej skúsenosti bývalej folklórnej tanečnice. O tom, čo pre ňu znamená účasť na podujatí LFW hovorí: “Bola to vynikajúca skúsenosť a už sa teším na ďalší fashion week. Chcem, aby moje modely boli viac ako kúskom látky oblečeným na tele. Moje modely rozprávajú príbeh,“ opisuje svoju tvorbu.
Značka Famale dizajnérky Petry Famlerovej je vlastne odkazom, ktorý vysiela svetu. Prostredníctvom svojej práce hľadá odpovede na rôzne problémy v našom svetovom systéme, či už ide o sociálne, politické, alebo environmentálne otázky. Jej oblečenie odzrkadľuje hodnoty a osobnosť nositeľa, komunikuje prostredníctvom potlačí a úpletov so silným vizuálnym posolstvom. Najnovšia kolekcia s názvom Fashion Weak bola inšpirovaná nezbedníkmi a outsidermi, ktorí nezapadajú do systému a idú proti „norme“. „Kolekcia predstavuje moju osobnú skúsenosť vo svete módy, ako zakladateľky značky. Oblečenie je mojou vizuálnou reinterpretáciou toho, čo vidím okolo seba, v uliciach Bratislavy,“ opisuje návrhárka. Jej značka je určená tým, ktorí chcú svojim dresscodom vytvárať povedomý a atraktívny statement. Slovná hračka „fashion weak“ je podľa nej výzvou, aby sme prehodnotili svoje vnímanie módy.
Future Is Who We Are
Slovak Fashion Council spája veľkolepé príbehy s výnimočnou prezentáciou. Do Londýna priniesol okrem slovenskej módy aj fashion film režisérky Vladimíry Hradeckej s názvom The Future Is Who We Are, ktorý mal na podujatí svoju svetovú premiéru.
“Filmy a videá sú výborným digitálnym nástrojom na komunikovanie celospoločenských tém. Formou príbehov a silnou atmosférou dokážu v publiku zanechať silnú emóciu, otvárať dôležité spoločenské otázky, na ktoré hľadáme odpoveď. Film The Future Is Who We Are poukazuje na tému duševného zdravia súvisiaceho s konkrétnymi globálnymi trendmi, alebo problémami, ktoré môžu vyvolať stres. Hlavnými aktérmi sú dizajnéri, ktorí dôležité témy otvárajú a prostredníctvom svojej tvorby nehľadajú len odpovede, ale aj riešenia,” predstavuje ideu filmu Zuzana Bobiková, riaditeľka Slovak Fashion Council.
Slovenské publikum sa môže na premiéru filmu tešiť už v apríli, kedy ho tvorcovia uvedú v rámci výstavy Best Fashion Graduate, súťaže mladých dizajnérov, ktorú pravidelne organizuje Slovak Fashion Council.
O Slovak Fashion Council
Slovak Fashion Council (SFC) je profesionálna nezisková organizácia, ktorá pomáha podporovať a rozvíjať slovenský módny ekosystém od roku 2011. Založila ho módna návrhárka Dana Kleinert, ktorá odvtedy získala mnoho domácich i zahraničných ocenení. Od decembra 2019 je vymenovaná nová generálna riaditeľka Zuzana Bobiková, ktorá od vzniku SFC vytvára stratégiu a program a tak logicky vo svojej práci pokračuje ďalej.
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Vložiť odpoveď